Descarcă aplicația: orange sport Live TV Orange Sport: 1 2 3 4
You are here:

Când să montăm anvelopele de iarnă?

Când să montăm anvelopele de iarnă?galerie foto

Publicitate

Comentarii

Măsura obligativităţii anvelopelor de iarnă este una determinată de siguranţă şi, deoarece în mod obişnuit oamenii nu erau obişnuiţi cu acestea şi nu le considerau necesare, a devenit o normă obligatorie, impusă prin lege.

Pentru a înţelege mai bine de ce sunt mai bune anvelopele de zăpadă iarna, trebuie să înţelegem felul în care acestea sunt proiectate şi construite.

Anvelopele de iarnă sunt construite din materiale moi care îşi menţin proprietăţile elastice chiar şi la temperaturi de sub -10 grade Celsius. Acestea încep să-şi dovedească eficienţa imediat ce temperaturile ambiante scad sub +10 grade şi se comportă foarte bine atât pe asfalt uscat cât şi pe ploaie, mâzgă sau zăpadă. Profilul acestora este caracterizat de şanţuri adânci longitudinale şi oblice care permit atât eliminarea apei cât şi a zăpezii. În plus, pe blocurile de cauciuc cu care calcă efectiv pe suprafaţa de rulare, se pot observa striaţii în zig-zag ce permit anvelopei să se „agaţe” de zăpadă. Oricât de bizar ar suna, cea mai bună aderenţă cu zăpada o are tot zăpada, nu anvelopa. Iar acele striaţii exact asta fac: prind zăpadă între ele şi asigură în acest fel aderenţa necesară înaintării sau frânării. Dezavantajul striaţiilor oblice sau transversale este că nu oferă o aderenţă excelentă contra alunecării laterale. Din acest motiv, ar fi de preferat ca şoferii care au maşinile dotate cu astfel de pneuri să nu se hazardeze pe drumuri virajate şi să le abordeze cu prudenţă.

Capacitatea acestor tipuri de anvelope de a performa în condiţiile în care un set de anvelope all-season ar fi complet depăşite le fac preferabile în cele mai multe situaţii de temperaturi scăzute. Astfel, chiar şi pe asfalt uscat dar cu temperaturi scăzute, anvelopele de iarnă şi zăpadă se vor comporta foarte bine. Singurul lor dezavantaj faţă de o anvelopă all-season este atunci când, în mod constant, temperaturile ambiante depăşesc 17 grade Celsius. Prin urmare, odată ce afară sunt rareori temperaturi peste această valoare, deja le puteţi monta pe maşină. Astfel veţi prelungi durata de viaţă a anvelopelor de vară care, deseori, nu au aceeaşi rezistenţă în timp şi număr de kilometri precum cele de iarnă.

Cu toţii ştim ce se întâmplă spre sfârşitul toamnei şi începutul iernii, când tot mai mulţi şoferi aleg să-şi schimbe anvelopele de vară cu cele de iarnă. Acest fapt este amplificat dacă se anunţă cumva lapoviţă sau ninsoare. Astfel, aproape imediat, toate vulcanizările din oraşe ajung să lucreze până noaptea târziu, încercând din răsputeri să-şi servească bine clienţii. Din păcate această situaţie se întâmplă deja de mai mulţi ani şi sunt destul de mici şansele ca anul acesta să se întâmple altfel. Pentru a nu ajunge în această situaţie, aveţi două variante: fie le montaţi mai devreme, fie riscaţi şi le montaţi la câteva zile sau chiar o săptămână după ce a început febra schimbărilor de roţi. Fiecare dintre cele două situaţii prezintă avantaje şi dezavantaje, desigur.

Dacă le schimbaţi mai devreme, aveţi toate şansele ca personalul de la vulcanizare să aibă suficient timp să verifice cu atenţie pneurile de iarnă de uzuri, deteriorări sau deformări. Astfel vor avea şansa să facă un serviciu de calitate care nu ar fi la fel de posibil în cazul în care ar fi aglomeraţie mare. În cazul în care alegeţi să faceţi această operaţiune de schimbare când temperaturile maxime rareori depăşesc 17 grade, deja puteţi considera că aţi făcut o alegere precaută. Dacă, în schimb, aveţi multe zile cu temperaturi de peste 20 de grade şi cu minime ce nu coboară sub 10 grade Celsius, atunci puteţi spune că v-aţi grăbit puţin. Această grabă vă va costa, o uzură accentuată a anvelopelor de iarnă, în funcţie de cât de mult mergeţi în acea perioadă.

În cazul în care le schimbaţi mai târziu, vă asumaţi faptul că până atunci nu veţi avea o aderenţă corespunzătoare. Asta va duce la lungirea distanţelor de frânare şi la o scădere a siguranţei rutiere. Partea bună este că, la fel ca şi atunci când le veţi schimba foarte din timp, nu va fi foarte mare înghesuială la vulcanizare iar tehnicienii de acolo vor putea să facă un serviciu de calitate. Totuşi, de preferat din aceste două situaţii este prima, pe principiul că pe asfalt uscat poţi avea o aderenţă mai bună cu o anvelopă de iarnă decât pe umezeală şi frig cu o anvelopă de vară.

 Galerie foto

Afla mai multe despre: anvelopele de iarnăanvelopele de varaanvelope 

viewscnt
Articole similare